Με τον νέο νόμο Κλεισθένη επανέρχεται ο θεσμός της Κοινότητας, βέβαια στα πλαίσια λειτουργίας του ενιαίου διευρυμένου Δήμου, με δικό της προϋπολογισμό – αναλογικά και σύμφωνα με τον πληθυσμό και τις πραγματικές ανάγκες κάθε κοινότητας. Η εκλογή του κοινοτικού συμβουλίου γίνεται ανεξάρτητα από την εκλογή του ψηφοδελτίου του δημάρχου, δηλαδή θα υπάρχει ξεχωριστή κάλπη για τους υποψήφιους συνδυασμούς της κοινότητας. Ο υποψήφιος δήμαρχος δεν μπορεί πλέον να έχει στο ψηφοδέλτιο του και υποψηφίους για Τοπικά Συμβούλια (όπως γίνονταν έως τώρα), διότι αυτά καταργήθηκαν και επανήλθαν οι Κοινότητες, και αποκτούν έως ένα βαθμό αυτόνομη νομική μορφή.
Ο Πρόεδρος Κοινότητας βγαίνει από έμμεση εκλογή μεταξύ των κοινοτικών συμβούλων που θα εκλεγούν στις εκλογές του Μαΐου: «Πρόεδρος του συμβουλίου της κοινότητας άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων εκλέγεται, από το σύνολο των μελών του οικείου συμβουλίου και για το σύνολο της δημοτικής περιόδου, ο επικεφαλής ενός από τους δύο πρώτους κατά σειρά εκλογής συνδυασμού» Είναι βέβαιο ότι οι αλλαγές αυτές θα επηρεάσουν ριζικά τη συμπεριφορά υποψηφίων και ψηφοφόρων. Μετά την ανάλυση που κάναμε την περασμένη εβδομάδα και που αφορούσε τα «ψιλά γράμματα» του Κλεισθένη σχετικά με την τοποθέτηση αντιδημάρχων, την ποσόστωση των δύο φύλων κατά 40% , αλλά και το ότι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι έχουν πολύ λιγότερες πιθανότητες να εκλεγούν, σειρά έχουν οι Τοπικές Κοινότητες και τα όσα καινούργια προβλέπεται να συμβούν στις εκλογές του Μαΐου.
Έχοντας μπει στην τελική ευθεία για τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Μαΐου 2019, η δημόσια συζήτηση για τις αλλαγές και τις τροποποιήσεις που θα επιφέρει ο Ν. 4555/2018 – γνωστός και ως «Κλεισθένης Ι» – στη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ολοένα και πυκνώνει, καθώς με το νέο θεσμικό πλαίσιο επέρχονται αρκετές και σημαντικές μεταβολές που αναδιατάσσουν το έως σήμερα γνωστό «Καλλικρατικό» τοπίο.
Οι αλλαγές αυτές αναμένεται να διαμορφώσουν μια «νέα τάξη πραγμάτων», όχι μόνο σε επίπεδο οργανωτικής, διοικητικής και επιχειρησιακής δραστηριότητας των ΟΤΑ, αλλά και σε επίπεδο πολιτικής στρατηγικής και συμπεριφοράς από πλευράς των αιρετών οργάνων των ΟΤΑ, τόσο πριν όσο και μετά τη διενέργεια των αυτοδιοικητικών εκλογών του Μαΐου.
Στο πλαίσιο αυτό, επιχειρούμε – προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στα αιρετά στελέχη των ΟΤΑ και στους πολίτες να αποκτήσουν μια όσο το δυνατόν πιο πλήρη άποψη για το περιεχόμενο των ρυθμίσεων που θα καθορίσουν το αυτοδιοικητικό γίγνεσθαι το επόμενο διάστημα – μια συμπυκνωμένη αλλά ταυτόχρονα περιεκτική καταγραφή και ανάλυση των κυριότερων αλλαγών του «Κλεισθένη», και που αφορούν τις Τοπικές Κοινότητες.
Πόσο αλλάζει ο εκλογικός χάρτης των Δήμων; Πώς διαμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο και η λειτουργία των Δήμων με βάση τον Κλεισθένη;
Τοπικές κοινότητες έως τριακοσίων (300) κατοίκων
Η εκλογή προέδρων των κοινοτήτων με μόνιμο πληθυσμό έως τριακοσίων (300) κατοίκων γίνεται με χωριστή κάλπη και με ενιαίο ψηφοδέλτιο, όλων των μεμονωμένων υποψηφίων. Η δήλωση υποψηφιότητας με τα απαραίτητα δικαιολογητικά επιδίδεται από τον υποψήφιο ή με δικαστικό επιμελητή, ύστερα από παραγγελία του υποψηφίου, στον πρόεδρο του πολυμελούς πρωτοδικείου το αργότερο είκοσι ημέρες πριν από την ημέρα της ψηφοφορίας.
Τα ψηφοδέλτια για τις εκλογές των κοινοτήτων έως και 300 κατοίκων, καταρτίζονται και εκτυπώνονται με ευθύνη του οικείου δημάρχου και με πιστώσεις του δήμου.
Για την εκλογή προέδρων συμβουλίων κοινότητας έως 300 κατοίκων ο ψηφοφόρος μπορεί να εκφράσει την προτίμησή του υπέρ ενός υποψήφιου.
Πρόεδρος της κοινότητας εκλέγεται εκείνος που θα συγκεντρώσει τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης. Οι υπόλοιποι, κατά τη σειρά των σταυρών που έλαβαν, λογίζονται ως αναπληρωματικοί. Σε περίπτωση ισοψηφίας, το πρωτοδικείο διενεργεί κλήρωση.
ΠΗΓΗ: https://nafsweek.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου